De trainers van de CAN

De CAN werkt op dit moment met 9 professionele trainers. We stellen ze graag aan je voor.

Lia Nijman

Creativiteit is in mijn leven bijna zo belangrijk als ademen. Niet alleen als kunstenaar maar ook als docent, coach, trainer en ouder. Creatieve ontwikkeling is onontbeerlijk voor persoonlijke groei. Onze maatschappij en aarde heeft behoefte aan empathische mensen die flexibel zijn, vernieuwend durven denken, bereid zijn te onderzoeken, hun oordeel durven uit te stellen en zich regelmatig af vragen: “Wat als...?” Ons gevoel voor welbevinden heeft veel te maken met de mate waarin we in staat zijn onze creativiteit te benutten. Daar is een open geest en lef voor nodig. Daar is de CAN voor nodig.

Ik ben opgeleid tot docent Beeldende Vorming (tekenen, schilderen, textiele werkvormen en kunstgeschiedenis). Na lesgegeven te hebben op middelbare scholen, beroepsopleidingen en volwassenenonderwijs heb ik de stoute schoenen aangetrokken en me in het bedrijfsleven gestort. Tien jaar in verschillende functies hebben me rijp gemaakt voor de stap naar zelfstandig ondernemer. Inmiddels ben ik met XL ARt~WORKS al bijna 15 jaar bezig met het ontwikkelen en uitvoeren van projecten waarbij creatieve ontwikkeling bij en onderlinge verbinding tussen mensen het uitgangspunt zijn.

Samen met Jenny de Bode heb ik de boeken ‘Creativiteit geen Kunst’(Akasha 2009) en ‘Hoe Bedenk je Het?! (Coutinho 2014) geschreven. Het was een feest om onze gezamenlijke ideeën en kennis m.b.t. creatieve ontwikkeling te bundelen in deze twee boeken. En nog heb ik er niet alles over gezegd en geschreven. Gelukkig maar. Als docent van de CAN hoop ik nog heel veel over dit onderwerp met onze cursisten en mijn collega’s te delen.

Martin Langeslag

Als directeur van een basisschool heb ik het voorrecht veel kinderen op te zien groeien. Allemaal unieke wezens zoals ze binnen komen en grotere unieke wezens wanneer ze gáán. Ze vinden hun eigen weg in al die situaties die ze tegenkomen. Ze bedenken oplossingen voor problemen en probleempjes.

Het is elke keer weer genieten wanneer zo’n klein mensje iets bedenkt waar je zelf niet op kwam, een opmerking maakt die je niet verwacht of een associatie noemt waar je zelf nooit aan gedacht had: “Waarom zou ik vegetariër worden? Haaien eten toch ook vissen?

Geïnspireerd door sir Ken Robinson heb ik nog beter leren zien wat kinderen allemaal kunnen bewerkstelligen wanneer wij hen de ruimte geven en hun scheppingskracht niet beperken.

Om de kinderen de ruimte te geven moeten we eerst van onze eigen interne rechter af, zelf de ruimte durven nemen te experimenteren en te falen. Dáárom werk/speel ik mee aan de CAN. Met creatieve vakmensen mooie gebeurtenissen laten plaatsvinden om die kwetsbare creatieve kant in mensen naar boven te halen, opdat ze die bij kinderen kunnen stimuleren en beschermen.  

Carolien Vink

Ik werk als zelfstandig trainer/coach en organisatieadviseur met organisaties, teams en individuen uit zeer verschillende branches aan hun persoonlijke en collectieve ontwikkeling. Vaak gaat het daarbij om effectieve samenwerking, eigen leiderschap, constructieve interactie en een veilig leer- en werkklimaat.

Ik zet mijn energie en vakmanschap graag in voor de ontwikkeling van krachtige mensen, sterke verbindingen en mooi werk. Mooi werk is voor mij: werk dat je samen creëert, waarin je persoonlijke inbreng vól meedoet en werk dat bijdraagt aan een mooiere wereld.

Ik heb veel ervaring in het werken met groepen en teams – in mijn vak als trainer en coach, maar ook in besturen, projecten en als moeder van twee kinderen. Telkens zie en ervaar ik hoe creativiteit nodig is om samen te werken en te leven. Een andere invalshoek leren waarderen, zelf anders gaan kijken, aandacht voor het proces, samen zoeken, verschillen leren benutten in plaats van ze te bestrijden, zelf je grenzen verleggen, samen iets nieuws creëren… mooie momenten van beweging en verandering!

Ik studeerde Psychologie en Communicatiewetenschappen (UvA) en ben altijd nieuwsgierig blijven leren; o.a. in Themagecentreerde Interactie (methode en concept om groepen te begeleiden tot effectief en creatief samenwerken), systemisch werken en Deep Democracy. Sinds 2005 werk ik als zelfstandig ondernemer vanuit mijn eigen bedrijf Finch – voor de verandering en in verschillende samenwerkingsverbanden.  

Jenny de Bode

Ik ben overtuigd van het belang van creativiteit voor persoonlijke ontwikkeling en levensgeluk. Creativiteit kan verschrompelen wanneer er geen beroep op wordt gedaan. Dan raak je het contact ermee kwijt. Vanuit mijn liefde voor het beeldende, het talige en vooral het speelse wil ik graag een bijdrage leveren aan het stimuleren of opnieuw opwekken van de creatieve stroom bij kinderen, jongeren en volwassenen.

Samen met Lia Nijman schreef ik Creativiteit, geen kunst,(een denk- durf en doeboek voor het ontwikkelen van creativiteit in brede zin (Uitg. Akasha) en Hoe bedenk je het?!, creatief denken in het basisonderwijs,(uitg.Coutinho) Ik geef workshops en cursussen in creatief schrijven en art journaling. Hierover publiceerde ik Art Journaling, de magie van tekenen, schrijven en plakken in een creatief journaal ( Uitg. Akasha).

Ik studeerde grafiek (AIVE Eindhoven) en Nederlands en Engels (Mollerinstituut Tilburg). Als taaldocent werkte ik op diverse niveaus van onderwijs, van vmbo tot hbo en van kleuters tot volwassenen. Ik ontwikkel cursussen en workshops op het gebied van geleide fantasie, creatief schrijven, verhalen vertellen en taalspel.  

Ton Kock

Mijn adagium: “Bij creativiteit gaat het om het overtreden van de regels, het ontdekken van nieuwe dingen, het ervaren wat dat met je doet, en wat het bij jou en anderen teweeg brengt. Het gaat erom dat je ‘nieuw’ en ‘verbindend’ en ‘inspirerend’ hoger aanslaat dan ‘goed’ en ‘fout’…”

Als communicatiekundige train en adviseer ik bestuurders en ambtenaren bij hun persoonlijke performance én de vormgeving van beleid in interactie met (groepen) burgers in de samenleving.

Ik was hoofd communicatie van de gemeente Apeldoorn en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Nu regisseer ik toneelgroepen. Componeer achter mijn piano muziek en schrijf songteksten. Schrijf en publiceer poëzie.  

Francis Happe

Vertragen is versnellen

Door mijn opleiding Culturele Maatschappelijke Vorming leerde ik mensen met elkaar verbinden, leerde ik dat creatieve mensen meer fouten maken, leerde ik dat je een probleem niet kunt oplossen op dezelfde wijze als waarmee je het veroorzaakt en leerde ik dat praten mét mensen meer waard is dan praten tégen mensen. Dit resulteerde in persoonlijke groei bij mijzelf en bij diegenen met wie ik werk; onafhankelijk van werksoort, werkveld en achtergrond.

Dat de natuur al lange tijd een deel is van mijn werkgebied heeft te maken met; “Vertragen is versnellen” Buiten zijn geeft mij rust, inspiratie en brengt mijn leven in beweging.

Natuurlijk heb ik vele opleidingen gevolgd (pedagoog, rij-examinator, counseling, brandweervrouw om maar wat te noemen) en diverse werkgebieden bediend (commercieel, welzijnswerk, gemeente, zorg en onderwijs). Als fotograaf heb ik anderen begeleid om doelen om te zetten in creatieve resultaten. Nieuwsgierig zoekend naar “Het moment”.  

Rianne Baak

Al meer dan 15 jaar richt ik mij op mensen inspireren, bewust maken en het in balans brengen van hun lichaam en de bijbehorende bewegingen. In-spier-ering!

Op een humoristische en afgestemde wijze staan we stil bij het onbewuste deel van je dans en beweging. Ik doe dit met heel veel plezier, passie, en eigenwijsheid en nu ook met en voor de CAN.

Een vleugje onconventioneel met dans, yoga en de Methode Niek Brouw, soms met muziek en soms zonder.  

Karel Witteveen

Een architect, zeecontainer en jouw talenten

Breng een Vlaamse architect samen met een zeecontainer. Wat ontstaat er dan? Een nieuw woonidee. Zaag enkele ramen eruit en een deur en je hebt een woning. Nu zijn het hippe studentenwoningen, maar ruim twintig jaar geleden was dit nog ondenkbaar.

Container en architect hebben mij voor creatief denken ingenomen. Sindsdien geef ik daar trainingen en workshops in. Redacteuren, journalisten, studenten en docenten, maar ook communicatiespecialisten, militairen en beleidsmakers verras ik onder meer met omdenken, mindmappen en freewriten.

Daarnaast ontwikkel ik creatieve tools, zoals het Personal Branding Game, een spel om je talenten te ontdekken, en de Renga, een stille dialoog in verzen. Ook schrijf ik over mijn vak Creatief denken. In 2014 verscheen mijn boek Van idee naar tekst. Creatief denken en schrijven voor professionals, een praktische gids voor iedereen die zijn schrijfstijl wil opfrissen en verbeteren.  

Hanny Schoonderwoerd

“Mensen inspireren en helpen de beste versie van zichzelf te worden.”

Door mijn jarenlange ervaring in P&O, HR, training, arbeidsbemiddeling en vooral ook creatieve (loopbaan)coaching heb ik heel veel gezien, gehoord en ervaren op werkgebied. Ik heb daardoor een ongelooflijke gedrevenheid ontwikkeld. Ik zie zo veel potentieel en vind dan ook dat iedereen leuk werk verdient. Gewoon, omdat je het waard bent!

Na mijn studie Psychosociale Wetenschappen heb ik de opleiding Creatieve Loopbaan Counseling gevolgd. In 2005 ben ik mijn eigen praktijk in coaching en training gestart: Vivier Coaching. Met heel veel plezier coach en train ik sindsdien groepen en individuen.

Iedereen heeft een verhaal. Het ontdekken van dat verhaal, van dat wat iedereen uniek maakt en hen onderscheidt van de ander, is altijd een rode draad geweest in mijn werk. En bij dat ontdekken, dat boven tafel krijgen van die geweldige verhalen maak ik veel en dankbaar gebruik van creatieve methodes.

Moorea Hall

Moorea Hall-Aquitania

Ik ben een technisch kunsthistoricus, gespecialiseerd in Italiaanse en Nederlandse schildertechnieken. Mijn achtergrond is kunstgeschiedenis en beeldende kunst (met name schilderen en tekenen, maar ook fotografie en sculptuur) en ik ben een fervent schilder. Omdat mijn inspiratie meer komt vanuit de techniek dan het onderwerp, ben ik dol op het maken van reproducties van schilderijen van oude en nieuwe meesters.

Als klassiek geschoolde kunsthistoricus begin ik in de bibliotheek en begeef ik me daarna naar het atelier. Ik houd ervan te achterhalen hoe dingen zijn gemaakt en waarom kunstenaars bepaalde beslissingen hebben genomen. Ik geloof dat kennis van oude technieken, materialen en stijlen ons kan inspireren met ons eigen werk. Door het wrijven van pigmenten en olie om verf te maken, verschillende penselen en kleurmengsels te proberen, en het volgen van specifieke stappen om een traditioneel proces na te bootsen, kom je in een flow en vergeet je alle angsten om perfect te zijn aangezien je te druk bent met het maakproces.

Lisanne vd Heuvel

Lisanne van den Heuvel

Vind de genie in jezelf!

Voor mij is een genie iemand die verbanden ziet, die nog niet eerder gemaakt zijn. Rembrandt deed het door met zijn ‘schilderhandschrift’ een eigen vertaling van de werkelijkheid te maken in verf. Jij kan het ook, je bent uniek en iets nieuws creëren kan met iets heel kleins beginnen. Wat je nodig hebt, is een context en een flow! Daar kan ik bij helpen.

Mijn eigen voorkeur gaat uit naar het beginnen met en onder de knie krijgen van een materiaal (ambacht) om daar vervolgens verder mee experimenteren. Tijdens de bachelor Docent Beeldende Kunst een Vormgeving op ArtEZ leerde ik naast ambacht een concept te bedenken en daar een materiaal bij te vinden. Deze onderzoekende houding probeer ik door te geven aan mijn leerlingen. Na mijn bachelor wilde ik de diepte in om nog meer over materialen en hun toepassingen in de geschiedenis te weten te komen. Dit vond ik in de tweejarige Engelstalige master Technical Art History aan de Universiteit van Amsterdam. Daar vond ik mijn passie in het maken van reconstructies van kunstwerken.

De combinatie van onderzoek naar materialen in de mooiste werken, het genie in het kunstwerk proberen te ontrafelen en daar zelf dichtbij komen en dat proberen over te brengen aan verschillende doelgroepen, vind ik geweldig om te doen! Omdat mijn achtergrond en passie liggen bij schilderijen, zal ik je vanuit historische schildertechnieken meenemen in het ontwikkelen van je eigen handschrift. Maar schroom vooral niet om die onderzoekende houding mee te nemen naar huis!  

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang inspirerende verhalen en leuke nieuwtjes.